Steak mudah, jimat masa....

Hai semua.... Memang lama tak sembang kat sini kan... BZ sesangat gitu...hihi. Ni nak cerita, semalam teringin nak buat beef steak. Nak buat gaya Masterchef Australia tu, gamaknya macam tak berapa nak berjaya. So, saya pon buat lah versi sendiri. Yang penting, saya nak dapatkn texture daging tu medium rare. (Medium rare - kawasan tengah berwarna pink, tapi kelilingnya brown) Hah...ala la la la la boom....

Ok, cakap banyak pon wat bazir air liur je, ni nak bagi resipi. Semalam family makan, diorg cakap sedap.. Kembang bermangkuk2 kita. Saya harap sesape yang nak try pon, berjaya gak la. Uol boleh je nak ubah ikot suka kat mana2 eh... Tapi honestly, saya tak pandai sangat masak tau. Ni cer cuba je. Kalau salah, tolong betol kan ye?

Bahan2:
Bahagian A (utk daging)
1. daging batang pinang (potong bulat tebal lebih kurang 1-2 inch)
2. Dry mix herb (saya guna cap McCormick)
3. Serbuk lada hitam
4. Garam
5. Butter

Bahagian B (utk sos)
1. Butter
2. Susu fresh milk (semalam saya pakai susu cair Ideal je)
3. Bawang putih 1-2 ulas (diketuk)
4. Sebuk lada hitam
5. Dry mix herb (boleh gak nak try italian herbs)

Cara2:
Utk Bahagian A
1. Salutkan daging dengan mix herbs, serbuk lada hitam dan garam. 
2. Nak perap 1 jam pun boleh. Tapi, semalam saya tak perap pon.
3. Dalam non-stick pan, cairkan 1-2 sudu makan butter.
4. Letakkan daging.
5. Biarkan setiap permukaan dalam 4 minit. Bergantung ketebalan daging.
6. Angkat dan rehatkan. Jus daging warna merah akan terhasil waktu rehat tu.

Utk Bahagian B
1. Dalam pan yang sama tadi, jangan basuh.
2. Tambahkan butter, bawang putih dan susu.
3. Tambahkan mix herbs dan serbuk lada hitam. Jika suka rasa yg kuat, letakkan lebih.
4. Jika nak kan kuah yang lebih, tambahkan lagi susu dan butter.

Ok dah siap...tadaaaa.... Mesti uol tertanya2 kan, apa benda yang tertenggek atas daging tu. Dan keropok apa lah pulak tu. Sebenarnya, saya nak buat mashed potato, tapi tengok2, potato tinggal sebiji je. So terus tukar plan. Buatlah potato crisp. Caranya mudah sangat. Hiris nipis2 potato. Kalau ada slicer tu lagi baik. Pastu panaskan minyak. Bagi lebih sikit sebab kita nak goreng tenggelamkan kan dia. Hihi...goreng dan tenggelam. Bagi lemas tau potato uol tu. Lepas tu angkat dan perasakan dengan garam.

Yang atas daging tu ialah telur puyoh goreng dan caramelised onion. Kalau teringin nak try buat onion tu, ini bahan2 dia:
Caramelised Onion:
1. Bawang besar holand - sebiji atau lebih (hiris nipis2)
2. Butter

Cara:
1. Panaskan butter.
2. Masukkan bawang.
3. Goreng sampai layu dan colour seperti caramel. Memang sedap tau makan dengan daging.

Ok lah...tu je la yg saya nak sembang kan ye. Next time kita jumpa lagi... Bye.




Comments

Popular posts from this blog

Buat tatapan ibubapa yg nak hantar anak ke sekolah cina

Catatan sebagai guru Ipad..... Saat pertama kali mengenal I-pad!

Ini bumi yang kupijak...lagu Wawasan MRSM Taiping yang masih menyengat!!!