Jom tengok iPad apps saya...

Assalamualaikum... Cewah...baca entri macam hebat je bunyi nya...padahal biasa2 je...
Hari ni saya nak share a few apps yang biasa saya gunakan dalam pengajaran. Tapi, taklah hebat mana pun, namun, saya agak puas hati sebab saya bermula from 0 dan sampai sekarang masih dalam proses pembelajaran. Jika ada sebarang komen atau penambahbaikan untuk saya memperbaikinya, don't hesitate to leave your comments ye... Sebab saya masih perlukan pertolongan u all untuk menjadikan pengajaran menggunakan iPad ni menjadi lebih baik dan seronok.
Setakat mana yang termampu, saya akan cuba share dengan u all. Mana2 yang kurang, mohon maaf ye... Ok jom kita tengok apps yang saya nak share ni...
Firstly... KEYNOTE... Kalau di komputer, dia ni seperti Power Point. Tapi bagi saya dia ni lebih mudah dan banyak animation yang boleh kita guna untuk pengajaran yang melibatkan movement. Contohnya dalam kimia, topic diffusion- kita boleh buat particles tu moves pada masa yang kita boleh set speed dia. Selain itu, topic collision theory pon boleh. Dalam fizik, topic seperti momentum pun boleh kita guna sebab kita boleh buat perlanggaran kereta dan kereta itu boleh bounce balik. 


Dalam keynote, ada magic move yang boleh kita gunakan untuk buat benda2 yang saya cakap kat atas tadi.

  

Kawan2 kene cuba buat, lepas tu baru tau, ok ke tak. Bagi saya,ok la...




Klip video yang saya upload ni bukanlah full version punya topic. Saya sekadar ingin berkongsi bagaimana keynote dapat membantu kita dalam menunjukkan pergerakan particles. Banyak kekurangan ye nota saya ni sebab saya tidak focus kepada subject content. Saya hanya nak highlight kan pada magic move sahaja.





Ok, yang ni ialah keynote.... Lepas ni, saya akan bagitau lagi satu apps iaitu Doceri.



Doceri ni sangat berguna time kita pergi kursus. Sebab kita boleh record suara dan pengajaran kita lebih awal. Kemudian boleh air drop atau email kan kepada pelajar. Jadi, walaupun kita takde, mereka tetap boleh belajar dengan kita. In fact, bole diulang-ulang dengar suara kita tu... Ok la, sampi sini dulu ye... Nanti saya sambung lagi.... Bye!

















Comments

Popular posts from this blog

Buat tatapan ibubapa yg nak hantar anak ke sekolah cina

Catatan sebagai guru Ipad..... Saat pertama kali mengenal I-pad!

Ini bumi yang kupijak...lagu Wawasan MRSM Taiping yang masih menyengat!!!